I meir enn hundre år hjelpte bestefar Karl og
tante Olga menneske over store delar av landet med sine synske evner. Det er ei
påkjenning å vite for ein skeptikar, men eit hundretal takkebrev og truverdige
folks vitnemål er det vanskeleg å sjå bort frå.
Det skal ha vore ein fin og varm søndag
ettermiddag. Ein middelaldrande ungkar skal ha vandra lystig gjennom gardane på
Straume. Kvar skal den karen i kvitskjorta, undra nokre gubbar på ei trapp. Eg
skal fram til Dravlaus og frie, var svaret.
Karane skratta. Dei visste kven det var som var
gifteferdig på den flate og fine garden nedst i Velledalen, ei fin og ferm
jente på rundt tjue år. Kva skulle vel ho med ein halvgamling frå eit nordvendt
bygslebruk ute i fjorden?
Men Synske-Karl frå Tandstad fekk verkeleg sitt ja
denne dagen. No ja, ein kan alltids vere frimodig og spørje, når ein veit
svaret på førehand, kommenterte bygdefolket. Det hadde alltid vore noko
underleg med denne karen. Svigerdottera visste ikkje heilt kva ho skulle tru då
Karl i trumål fortalde henne følgjande om kvifor han hadde blitt gift med
Lovise: Han hadde vore på denne garden i Velledalen på bygningsarbeid ein gong
mange år tidlegare. Der såg han ei lyshåra småjente som sprang i tunet. Som eit
blink hadde det plutseleg stått tindrande klart for han: Der spring jenta som
skal bli kona mi!
Skepsis
Historiene om bestefar min er mange. Eg har fått
dei fortalt mange gongar, både i familien, frå naboar og frå vilt framande
menneske. Folk har spurt meg om eg har dei same evnene til å finne att ting. Eg
har gjerne svara som sant er, at med meg er det mest motsett. Nokre gongar har
det vore litt brysamt, som når det endar i ein prinsipiell diskusjon om
rasjonalitet kontra overtru. Eller verre: ein blir varmt omfamna som
meiningsfelle av dei sterkt truande. For, meiner mange, aksepterer ein først at
det er noko som heiter synske evner, bør ein også stå vidopen for fenomen som varme hender, trommereiser og kjerubar som
legg att engledun i prinsessesofaer.
Noko veit
vi heilt sikkert. Bestefar var fødd i det Herrens år 1969. Frieriet må ha skjedd i rundt
1908. To år seinare gifte i alle fall den 41 år gamle småbrukaren og
bygningsarbeidaren med den 22 år gamle Lovise Drabløs frå Velledalen. Foreldra til brura var skeptiske, dei tenkte nok
økonomi, men til slutt gav dei etter. «Og glad var no eg», brukte bestemor å
legge til når ho fortalde historia.
Bilda som finst, er av nyare dato og viser ein
alvorleg, tilårskomen og litt tungfør Karl Tandstad. Dei kan gi eit feil
inntrykk. I ungdommen kunne han gå på hendene over mønet når dei feira eit
nybygg. I 1899 rodde han og naboen åtte mil fram og tilbake til Ålesund på ein
kveld og ei natt for å hente ut de nymåla ungdomslagsfana frå posthuset tidsnok
til 17. mai-feiringa. Han tok også premie under kapproinga same kvelden, går
det fram av festreferatet i protokollen til ungdomslaget Samhald.
Han var sosial, likte å fortelje og treivst spesielt
godt saman med born. Naboen Norvald fortel at då han braut ei ski som gutunge,
var det meir naturleg å gå til Karl enn til foreldra for å få hjelp. Han var så
mjukhjarta at han alltid var bortreist når det var slaktetid. Det måtte kona ta
seg av med innleigd hjelp, kunne naboar hovudristande fortelje.
Han var elles frilyndt ungdomslagsmann, måla enkle
skilderi og skreiv nokre ufullkomne
filosofisk-religiøse dikt om det guddommelege i naturen. Han prøvde seg også
som felebyggjar og spela til husbruk. Både han og kona Lovise var religiøst
interesserte og knytte seg etter kvart til sekta som populært gjekk under
namnet Dei fri-frie. Dette var ei religiøs rørsle som hadde eit visst fotfeste
i nokre sunnmørsbygdene. Forsamlinga skilde seg frå tradisjonell statskyrkjeteologi
blant anna ved at dei hadde vaksendåp og ikkje ville akseptere Helvete. «Nei, eg
kan no ikkje tru at Gud er noko
umenneske, heller», brukte dei å seie når dei vart truga med den evige pine.
Kjendis
Då Karl Tandstad døydde i 1951, hadde han vore
kjendis i store delar av landet gjennom meir enn eit halvt hundreår. Postverket
hadde ingen vanskar med finne fram til han, endå dei talrike breva som kom til
han kunne ha adresser som Synske-Karl på Sunnmøre, Vis-Knut på Vestlandet eller
Tandstad-profeten. Ryet voks endå meir då det vart kjend at dottera Olga hadde utvikla
dei same evnene.
Olga hadde merka at ho kunne sjå det skjulte alt
som lita jente. Ho prøvde i det lengste å ikkje
bli synsk, har ho fortalt, ho var redd for at folk skulle kalle henne spiritist
eller det som verre var. Det skulle ho ikkje tenkje på, sa faren. Dei synske
evnene er ei gåve frå Gud. Vil ein det gode og ikkje misbrukar dei, kan ein få
gjort mykje godt.
Nølande tok Olga opp samarbeidet med den meir
robuste og eksperimentlystne faren. Det var mange som søkte hjelp. Far og
dotter sat lange dagar i stova, opna brev og prøvde å finne ei løysing på
gåtene dei vart presenterte for. Ungjenta var med då Karl var invitert til ein
nabo over fjorden for å høyre på ei radiooverføring frå bryllaupet til
dåverande kronprins Olav i Vår Frelsers kyrkje i Oslo i 1929. Far og dotter
refererte frå seremonien som om dei var kommentatorar i eit fjernsynsprogram,
fortalde ein som var til stades meir enn seksti år seinare.
Då Karl Tandstad var i tjueårsalderen, oppdaga at
han stadig oftare at han såg bortkomne gjenstandar for sitt indre auge. Arbeidskameratane
på bygningsarbeid skulle alltid gøyme reiskapen hans. Det vart til slutt rutine.
Den synske rusla saktmodig til gøymestaden og henta fram att hammar og sag utan
å lage noko oppstyr av det, fortel anekdotane.
Sau og giftering
Framleis er det ofte fri flyt av historier om
husdyr og verdigjenstandar på avvegar når eg møter eldre folk frå Vestlandet.
Eg får historier om korleis dei synske har fjerndirigert sine oppdragsgjevarar
per post eller telefon til bortkomne hestar og skorfaste sauer. Dei rettmessige
eigarane har fått att sine forlagde vinterfrakkar og gifteringar, gullklokker
og pengebrev. Då krigen kutta sambandet over Atlanterhavet, tok mange pårørande
kontakt for å få vite korleis det stod til utesiglarar og slektningar i Amerika.
Dei synske hjelpte også lensmenn og leitemannskap å finne fram til menneske som
var meldt sakna. Kontakten var oftast uoffisiell. Ikkje alle offentlege
tenestemenn ville ha slike kontaktar offentleg kjent. På den andre sida: I
slike saker skulle ingen ting vere uprøvd.
Blant folk yngla historiene. Enkelte av dei vart
ornamenterte nesten til det ukjennelege, slik historier som vandrar på
folkemunne ofte blir. Men dei fleste anekdotene er nøkterne og godt underbygde
med tid og stad og namngjevne vitne. For både Karl og Olga var det viktig å
dempe forventningane. Dei gjorde det klart at dei ikkje kunne svare på alt.
Nokre gongar fordi dei ikkje kunne sjå den sakna gjenstanden. Nokre gongar
kunne dei sjå, men ville ikkje seie noko. Så sikre i si sak var dei aldri at
dei ville peike ut ein tjuv. Andre gongar tok dei direkte feil. Då orsaka dei seg
med at dei indre bilda hadde vore for uklare eller for tett på.
Men svært ofte hadde dei synske forbløffande rett.
Eit hundretal bevarte takkebrev og mange truverdige vitnemål fortel om det. Eit
stort tal intervju som Oddbjørn Myklebust har gjort og gitt att i boka Synske
hjelparar i hundre år dokumenterer at mange er takksame for god hjelp. ”Vi
følgde tilvisingane og akkurat der fann vi det”, skriv dei tilbake. Nokre – men
langt frå alle - la også ved ein
pengesetel eller nokre frimerke som betaling for tipset.
Sjølve meinte både Karl og Olga Tandstad at det
ikkje var noko merkverdig med den synske evna. Denne sjette sansen er sovande
hos moderne menneske. Prøver og øver ein, kan ein vekkje han til live igjen i
sterkare eller svakare grad. Kunsten er å tømme hovudet for forstyrrande tankar
og konsentrere seg djupt. Inntrykk utanfrå forstyrrar. Det nære er vanskelegare
å sjå enn det som var eit stykke unna. Då blanda det han visste om staden frå
før seg inn og gjorde bildet uklart, fortalde Karl. Det var også vanskeleg å
skilje ut personar når det var mange andre rundt. Elles var det dei såg ikkje
ulikt ein film. Utfordringa var å greie å panorere ut for å få eit større
utsnitt. Då kunne han kanskje finne ein fjellformasjon, ein fjord eller eit hus
som han kunne bruke som landemerke og
orientere seg ut frå.
Det stod age av dei klarsynte. Nokre venta seg
kanskje brennande blikk og skremmande fakter. Det motsette var tilfelle. Dei
såg heller litt fråverande ut. Du får gå å leite der, og så får vi sjå kor det
går, brukte dei å seie. ”Med en gang man ser ham, maa man uvilkaarlig tænke:
Er det mannen med de merkelige evner? Jevn, rolig og naturlig sitter han og
fortæller om sit syn, enkelt som han fortælles selvfølgeligheter, var inntrykket ein journalist frå Aalesunds Avis formidla i eit
intervju med Karl Tandstad i 1928.
Ektemann-tips
Det er vanskeleg nok å akseptere at nokon kan sjå
det som har skjedd i fortid eller notid over store avstandar og gjennom fjell
og vatn. Endå meir kontroversielt er om ein også vil sjå fram i tid. Både Karl
og Olga eksperimenterte med å sjå inn i framtida, men på forsiktig vis. Dei var
nøye med å seie at dette berre var forsøk og selskapsmoro. Blant takkebreva
finst det også nokre brev frå jenter som hadde fått tips om korleis deira framtidige
ektemenn ville vere. Nokre år seinare skriv dei opprømte tilbake. Det dei hadde
fått høyre om sin tilkomande, hadde passa som hand i hanske.
Ut gjennom mellomkrigstida vart namnet til dei
synske stadig meir kjende. Dei daglege brevbunkane voks. Naboane kom stadig med
telefonbod. No tok også avisene til å ringje. Det toppa seg då Roald Amundsen
var sakna ved Nordpolen. I 1925 rapporterte Karl frå korgstolen heime i stova
på Tandstad. Amundsen skulle flyge over Nordpolen, men kom ikkje tilbake til
avtalt tid. Flyet hadde ikkje radio og det var ingen kontakt med omverda. Ei
hel verd gjekk og lurte på om ekspedisjonen kom til å greie seg.
Karl Tandstad kunne fortelje avisene at flyet
truleg hadde måtta naudlande i eit råk. Han skildra korleis isen kom brytande
mot flybåten då dei landa og korleis mannskapet streva og arbeidde med å trakke
snø og lage startplass. Han såg også at ein av ekspedisjonsmedlemmene ramla i
ei råk og med naud og neppe vart berga.
- Denne gongen kjem Amundsen att. Men det gjer han
ikkje neste gong, sa Karl Tandstad.
Nobile
Han fekk rett i begge delar. Amundsen og
mannskapet kom heilskinna heim, sjølv om det var på hekta. Ut frå det de kunne
fortelje, hadde den synske i stort gitt ei heilt korrekt framstilling.
Neste gong var tre år seinare. Den italienske
generalen Umberto Nobile var sakna etter eit tokt mot Nordpolen med luftskipet
Italia. Verda heldt pusten igjen. Polarpioneren Roald Amundsen drog endå ein
gong nordover med fly – denne gongen for å berge ekspedisjonen til sin
italienske kollega og konkurrent.
Denne sommaren kom det meir enn tusen brev til
Tandstad med spørsmål om korleis det gjekk med Amundsen. Karl og Olga fortalde
i avisintervju at det såg ut som at sjøflyet hadde gått ned og landa fint i ei
råk, men at flygemaskinen var øydelagt. Ekspedisjonsmedlemmene arbeidde hardt
med å gjere det flygedyktig igjen. Nokre dagar seinare fortel Karl Tandstad til
Aalesunds Avis at han ikkje lenger kunne sjå Roald Amundsen. Han trudde han var
død.
Kva som eigentleg skjedde, veit vi ikkje sikkert,
for ingen frå ekspedisjonen vende tilbake og kunne fortelje. Men noko seinare
fann ein fiskebåt ein av bensintankane frå flybåten Latham. Det viste seg at bensininntaket
var forsøkt tetta med ei tilspikka trepropp. Det kunne sjå ut til at dei hadde
teke laus tanken for å gjere han om til ein ny flottør. Det var ikkje ei uvanleg
naudråd for denne typen sjøfly. I så fall har ekspedisjonsmedlemmene overlevde
naudlandinga og prøvd å reparere farkosten – akkurat slik Karl forklarte til
avisene.
Eit sikkert bevis er dette ikkje, vil kanskje mange innvende. Men held ein det same om dei
andre vitnemåla, takkebreva og avisintervjua, er det vanskeleg å tvile på at
dei synske verkeleg har sett meir enn folk flest.
Særleg i akademiske krinsar blir slike historier ofte
møtte med skepsis og avvising når praten kjem inn om dei synske evnene. Akademikarar
vil ha eintydige bevis om ein skal akseptere det dei ikkje logisk kan forklare.
Det uforklarlege passar ikkje inn og blir avvist – nokre gongar med sarkasmar
og hovmodig ironi men oftare ved å skifte samtaleemne og unngå temaet. Hos folk
som har mindre teori innanbords, men fleire år på baken og meir praktisk livsrøynsle,
er gjerne haldninga til det uforklarlege
meir aksepterande.
Truverdige vitnemål og det ein ser med eigne augo
må ein kunne feste lit til. Ikkje alt kan forståast og forklarast. Her som
elles er det viktig å kombinere kritisk sans og eit ope sinn. Det er framleis
mykje mellom himmel og jord som førebels saknar forklaring. Det tyder ikkje at det
ikkje finst.
Kjetil Tandstad
Litteratur:
Olaf
Blindheim: Dei synske på Tandstad. Gula Tidend forlag 1933.
Oddbjørn
Myklebust: En sans for mye. Olga Tandstad Skaue. Norild forlag 1988.
Oddbjørn
Myklebust: Synske hjelparar gjennom hundre år. Nabogarden forlag 2000.
Så artig å lese. Vi har hørt mange historier og minner fra dei synske der inne via mi mor som er datter av Robert Nymark. Du skreiv at Karl var fødd 1969 - samme året som meg men tipper du har bomma med 100 år😉!
SvarSlettBeste hilsen Tove Nymark Andersen, -Langevåg
Så morsomt å lese om Karl som vi har hørt en god del om. Jeg er en av de skeptiske som har godt av å tenke på at det er mer mellom himmel og jord. Jeg har også forsøkt å få greie på hva som var kjærlighetshistorien i mellom våre besteforeldre. Det var notert endel utgifter til kafébesøk i Aalesund og påspanderinger til damer i en regnskapsbok som tilhørte Besten, vår den gangen unge farfar Petter Rasmussøn Nymark. Han spilte fele og kjøpte stadig «en kvint,» det var den strengen som oftest slitna. Orkesteret i Langevågen het Vondt i Magen. Men han har jo klart å møte Karoline Tandstad og de ble gift. Hvordan skjedde dette? Var han i Sykkylven? Kom Karoline (Lina) til Langevågen? Tenk om vi kunne hatt vett til å spørre litt før! Takk for fortellingen, en spennende familie. Vennlig hilsen Lise Nymark-Engelstad :–)
SvarSlett