Lauvet fell og loddbøkene blafrar i vindfulle bislag og trapperom. Hausten er høgsesong for basar og tombola. Er det nokon som vil ha lodd på ein halv gris?
Ding dong, seier dørklokka. Vi ristar på hamsen,
gnir oss i augo og tassar ut i gangen på sokkeleisten og sanneleg, endå ein
gong står det ein håpefull tiggar på trappa. Ein femteklassing denne gongen,
med uregjerleg lugg, store framtenner og loddbok og vekslepengar i eit nett frå
Rema. Inntektene av lotteriet skal gå til heilt nødvendig utstyr på
motorcrossbana, fortel han. Dei manglar både tidtakarbu og skikkeleg
service-stasjon.
Tiggarstaven. Vi yter naturlegvis vår
skjerv, endå vårt forhold til motorisert tullkøyring i naturfagre omgjevnader er
omtrent det same som til tullkøyring i dataspel. Det er ikkje akkurat det første
vi tenkjer på som byggjande barnekultur.
Men alle fordommar til side. Fordommar har vi ikkje råd til å halde oss med, vi
som bur på bygda. Det er ikkje rart at bygde-Norge toppar dugnads- og givarstatistikkane.
Her blar vi opp til alt frå naudhjelp for Afrika til musikkorps og hjelpekorps.
I det ytre kan det verke som vi synest det er spennande gambling i entreen. Men
gevinstane blir resirkulerte år for år. Med loddbok og penn stadfestar vi vår
tilknyting til lokalsamfunnet og demonstrerer vår inkluderande haldning. Neste gong
er det kanskje vi som går rundt med tiggarstaven. Den som kjøper lodd til
inntekt for amerikanske veteranbilar eller koreansk kampsport, kan rekne med
velvilje for eigne initiativ seinare. Som for eksempel ei lokal sagway-bane, no
når den nye regjeringa endeleg har gjort denne undertrykte folkesporten lovleg
i landet.
Dei som bur i byggjefeltet fortel at dei gruer
seg til halloween, når hordar av småfolk
i groteske plastmasker ringjer på dørene
og ropar knask eller knep. Her i utkanten er det ingen som plagar oss.
Bygdevegen er for mørk og avstanden for stor for vampyrane og trollkjerringane
frå byggjefeltet. Loddsal er noko anna, men her får ungane skyss frå dør til dør. Ute
på gardsplassen sit mora med SUV-en på tomgang og kjedar seg. Men alt er betre
enn å gå på dørene sjølv. Derfor sit ho tolmodig i bilen yter på denne stillfarande måten sin uvurderlege
innsats for det lokale foreiningslivet.
Tordenskjolds
loddseljarar. Grisgrendte bygdesamfunn set si ære
å ha same organisasjonsfloraen som dei
har i byen. Derfor spring Tordenskjolds loddseljarar på bygdene skorne av seg
mellom inntektsgivande tiltak for organisasjonane dei er med i. Her er det både
Rotary og Lions , både songkor og musikklag, kunstklubb og småbåtlag, indre og
ytre misjon og alle tenkjelege tilbod om sport og trim og slanking. Dei fleste
har eiga erfaring frå den motvillige vandringa med tiggarstaven og møta mellom ein småflau loddseljar og
ein kjøpar som er heilt på randa til å seie det han meiner: At no får
det jaggu meg vere nok!
Som regel smiler begge partar hjarteleg
til kvarande medan lodd og pengar skifter side, men ikkje alltid: Leiinga for
fotballklubben hadde fått ambisjonar på
vegner av dei aldersbestemte laga og påla oss foreldra å selje lodd også utanfor
laget sitt territorium. Så står ein der i fiendeland med fingeren på
ringeklokka. Ingen reaksjon. Vi tek nokre skritt bakover og kikkar opp mot
fasaden for å sjå etter livsteikn i det opplyste huset.
Halv
gris. Då går verandadøra heilt oppe under takskjegget opp. Ein naken,
hårete og dryppande våt kar stig ut på verandaen. Han står der i nordavinden,
berre med eit lite handkle rundt den imponerande ølvomma og vil vite kvifor vi ringjer på døra hans akkurat medan
han er i dusjen.
- Vi
lurte berre på om du vil ha lodd på ein halv gris, pip vi nedanfrå.
Han tok det mykje meir personleg enn vi
hadde meint det. Først såg han
nedover sin nakne skrott. Så sette han augo i oss og hytta med neven før han
forsvann og slo verandadøra att etter seg med ein smell.
Kjetil Tandstad
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar