Viking eller veiking? Tøff eller berre
tøffelhelt? Det norske sjølvbildet er uskarpt – 200 år etter Grunnlova.
17. mai er over. Vi har inhalert ekstra doser med nasjonalkjensle
sidan nyttår. Grunnlovsjubileet kjem nok til å halde fram til neste nyttårsdag,
men no kjem turistane for ikkje å snakke om svenskane og polakkar som skal
servere og vaske for dei. Norske fjordar gir gjenlyd av framande talemål. Det
er høgsesong for inkludering og gjestfridom. Vi spør både betalande gjestar og underbetalte
gjestearbeidarar like ut om namnet og kvar dei kjem ifrå. Så kjem det mest interessante: Kva synest dei eigentleg om Norge og nordmennene? Heilt
ærleg altså!
Fanatisk
positivt. Dei typiske nordmenn eg har møtt er fulle
og snakkar fanatisk positivt om landet sitt, seier Sandra frå Latvia til
studentavisa Peikestokken i Volda. Veldig
aktive, veldig stolte og veldig korrekte, dessutan blonde, høge og kledd i
sportsklede, seier Michal frå Slovakia.
Studentavisa smiler oppmuntrande og spør
fleire: José frå Cuba likar alle er på same nivå reint politisk, også Kongen.
Du treng heller ikkje seie herr og fru til folk. Cassian frå Tyskland synest
det er karakteristisk at nordmenn går på fest med plastpose frå Kiwi. Spanjolen
Luis synest at det er påfallande at nordmenn går på tur i fjellet etter dei er
åtti år medan franske Marie finn nordmenn reserverte og blyge, men når du har
fått kontakt er dei skikkeleg triveleg. Vi tilgir storsinna den der med
Kiwi-posen. Dette er jo trass alt i studentmiljøet. Skikkelege nordmenn har
kake og treliters vinboks i kvar si rosemåla tine. Vi likar å ta vare på
tradisjonane.
Smålåtent.
Det er noko
smålåtent over norsk kultur. Skal det skrytast, vil vi i alle fall ikkje gjere
det sjølv. Vi er framleis litt skjemde av Gro Harlem Brundtland, som sa at det var
typisk norsk å vere god. Ivar Kinn skal ha all ære for å ha teke brodden av
det: Det er godt norsk å vere typisk, parerte han.
Det er klart det mange som har meint mykje
om landet og innbyggjarane. ”Et land mindre forferdelig enn eg hadde forestilt
meg”, noterte målaren Claude Monet. Han var i det minste på glid etter
norgesturen. ”Næsten hver berørelse jeg er kommet i med disse folk, paa et par
undtagelser nær, har vært mig ubehagelig”, skreiv den danske eventyrforfattar
H.C. Andersen. Han får meine det han vil. Vi elskar framleis historiene om
Tinnsoldaten og Den stygge andungen. Danskane har alltid vore litt store i ord:
Adam Oehlenschläger karakteriserer nordmennene som eit ”stolt og herlig Kæmpefolk”. Det er no mon i
mindre.
Gode poteter. Nina Witoszek-Fitzpatrick
kom som flyktning frå Polen for ein mannsalder sidan og har gjort det til ein
karriereveg å fortelje nordmenn korleis dei ser ut utanfrå. Ho meiner vi ser
lykkeleg ut og at vi har grunn til det, men at vi også
har ein tendens til å ta lykka for gitt: ”Gud har eit betre auge til nordmenn enn nordmenn har til Gud”
observerer ho. Danskfødde Lone Klem, professor i Oslo, har også budd blant
oss ei stund: ”Det verste med Norge er
at de trur de har så gode poteter”, seier ho.
Den siste observasjonen varmar vårt nasjonale hjarte. Skulle vi ikkje vere stolte av vår Beate og Kerrs Pink?
Det var potetprestane som spreidde sann opplysning blant nordmennene. Og det var potetene som gav oss raspeballen og akevitten.
Politisk ukorrekt. Men no – 200 år etter Grunnlova – er det ikkje like lett å slå seg på sitt bryst overnordmannens veremåte: Før kunne ein seie ting som: «Pigers Sko at kysse/Pattebarn at bysse/var ei Nordmands Vis;/Med en halv afhuggen Hage/sin Venindes Kys at tage/det var Nordmands Vis.» I dag er dette svært lite politisk korrekt på fleire måtar.
Så mange spørsmål, så mange sprikande svar: Har den klassiske norske helten med blått blikk og
bjørkenever rundt leggene rett og slett fordampa i det moderne samfunnet? Eller har han alltid berre budd i bøkene? Kvar etterlet det i så fall oss ? Er vi berre som alle andre? And that’s it?
Kjetil Tandstad
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar