17. mai Straumgjerde 2013
Gode sambygdingar.
Veit de kvifor vi feirar 17. mai?, spurde dei
ungane i barnehagen. Og ungane hadde svar: Fordi Jesus var russ!!
Eg
ikkje seie noko særleg om 1814, om fedrane
på Eidsvoll eller Henrik Wergeland som innstifta dagen. Ikkje om bunaden
og flagget heller. Det skal vi snakke om
neste år. Då er det 200 år sidan vi fekk grunnlova vår.
2013
har sine eigne viktige jubileum. I år er det til eksempel 200 år sidan
framstillinga av gummi vart patentert. Det er 200 år sidan forfattaren Camilla
Collett og eventyrsamlaren Jørgen Moe kom til verda. Og dette året vart nynorskens
far, vitskapsmannen og språksamlaren Ivar Aasen, fødd.
Ei
viss ferje på våre kantar har gitt Ivar Aasen eit litt frynsete rykte. Men
sjølve mannen, som ferja er oppattkalla etter, har fått meir og meir respekt,
nasjonalt og internasjonalt.
Han
ikkje berre samla det norske folkemålet gjennom å kartlegge alle norske dialektane.
Han systematiserte det enorme materialet, trekte ut dei ordformene som var
vanlegast i bruk og brukte det som ein grunnmur for eit lage eit nytt felles
skriftspråk for det norske folk. Og ikkje berre det: Han dikta og debatterte
også på dette nye språket for å prøve det ut og gjere det kjent.
Ivar
Aasen var ein sjølvlært mann, fødd på eit småbruk i Hovdebygda. Når han besøkte
søster si i Ramstaddalen gjekk han rundt og samla plantar til herbariet sitt.
Han var ein resar til å systematisere.
Først systematiserte han av blomster og
plantar, så ord og uttrykk. Draumen hans var å skape eit skriftsspråk som låg
ganske nært det norske talespråket. Han ville gi den unge nasjonen Noreg eit
språk det gjekk an å bruke og forstå.
I
vår tid er det ganske vanskeleg å tenkje seg korleis det var å måtte skrive på dansk.
Men det var det einaste skriftspråket vi hadde. Det var ikkje heilt vanleg
dansk heller. Det var eit omstendeleg og akademisk språk, naturlegvis fordi det
hadde vore språket til danske embetsmenn.
Dansken var overklassa sitt språk. Vanlege folk hadde ingen problem med å uttrykkje seg på
sine eigne dialektar. Men skulle dei skrive og snakke med øvrigheita, måtte dei
gjere det på framandspråket dansk. Det hemma dei. Skuleungane måtte terpe
danske gloser når dei las sin Pontoppidan. Alle skulebøker var på dansk. Skulle
dei skrive ei klage til futen eller lensmannen, måtte dei skrive på det språket
som futen eller lensmannen forstod.
Overklassens
undertrykking av språket krenka folk og
tok frå dei sjølvtilliten. Ivar Aasen kjende det på kroppen sjølv. Språket vårt
er ein viktig del av identiteten. Kampen for nynorsken vart ein del av kampen
for demokratiet.
Opp
gjennom 1800-talet krangla den norske regjeringa med svenskane og tok over makta i landet nærast bit for bit.Unionen vart oppheva fullstendig i 1905. Etterpå heldt kampen for demokrati
fram. Embetsstanden og rikfolk bremsa så godt dei kunne. Men etter at vi fekk
den allmenne stemmeretten var det fleirtalet som bestemte.
Det
må ha vore ei spennande tid også lokalt.
I ungdomslaget Samhald i Straumgjerde diskuterte dei kampsaker: Både kyrkja og
i kommunen må snarast gå over til nynorsk, kravde dei. Målsaka var eit
frigjeringsprosjekt. ”Det går
mangt eit menneske og ser seg fritt ikring på grunn av Ivar Aasen”, sa
Tarjei Vesaas.
Nynorsken
i dag er ikkje den same som dei skreiv for hundre år sidan. Språk er ikkje
statisk. Dialektane forandrar seg. Nynorsken har forandra seg med dei.
Det mange ikkje tenkjer over, er at det same
også har skjedd med riksmålet, altså det vi kallar bokmål i dag. Min påstand er
at Ivar Aasen har gjort like minst mykje godt for riksmålet. Ikkje minst på
grunn av presset frå den dialektnære
nynorsken har det snirklete og ganske
danskprega riksmålet opna seg for det dialektane og gitt plass til det norske.
Det ville vere meir effektivt med eitt språk i
landet, meiner nokre. Tenk på alle millionane ein ville spare om alle
skulebøker var på same språk. Men det er som å kjempe for påskeliljer og vere
imot pinseliljer. Nyare utdanningsforsking
viser at dobbelt språkopplæring er dobbelt så bra. Det er ikkje plassmangel
i skallane til elevane som er problemet.
Ungar elskar språk. Og di meir dei lærer, di lettare lærer dei
endå meir.
Regjeringa
har gjort 2013 til Det norske Språkåret. Ikkje berre for å feire Ivar Aasen og
nynorsken, men for å feire alle språka som finst her i landet. Etter hundre års
til dels bitter språkstrid er vi i ferd med å forstå at språkleg mangfald er ein rikdom, ikkje ein ulempe.
Nok om det. Vi har fleire jubileum å feire. Det er for eksempel 100 år sidan
politikarane Per Borten og Willy Brandt kom til verda. I 1913 vart
også filmskapar Arne Skouen og
filmstjerne Burt Lancaster fødde. Det er
også 100 år sidan norske kvinner fekk stemmerett. Det høyrest heilt taliban ut.
Men det er berre hundre år sidan.
Noreg var til og med tidleg ute med å sleppe
kvinnene til ved stemmeurnene. I USA og
Storbritannia kjempa dei framleis for kvinnerettar i 1913. Ei sufragette – altså kvinnesakskvinne - med
namnet Emily Davidson ville gjere eit
skikkeleg stunt for å skape blest om kvinnesaka. Ho sprang ut på bana under eit
hesteløp for å prøve å stoppe hesten til sjølvaste kongen. Det greidde ho, men ikkje
før ho hadde blitt trampa i hel av hesten. Det var ei ulykke, men ho vart ein
martyr for kvinnesakskvinner over heile
verda. Her heime kunne vi lese i Morgenbladet: I nærheten av St.Pauls katedralen i London fandt man i dag en bombe. Ogsaa
inde i selve katedralen fandt man en bombe, som var anbragt under biskopens
stol. Man mener at alt dette er iverksat av stemmeretskvinderne.
Om
det var gjort med kvinnehand, veit ikkje eg. Det som er sikkert, er at
kvinnesakskvinnene verda rundt både var utolmodige og sinte. Her i krinsen var
folk meir forstandige. fjor var eg med på å skrive historia til ungdomshuset
Vårvon, som feira hundre år i romjula. Eg las gjennom protokollane,
møtereferata og det handskrivne medlemsbladet Varamannen heilt frå starten. På
ein underleg måte vart eg kjend med ungdommen i krinsen. Eg sit att med den
djupaste respekt for dei.
Med i det første styret i ungdomslaget i 1895 var
lærar Ole Strømme, Lars E. Strøm og ei ung dame heitte Karoline Klokkerhaug.
Det var kvinner med frå starten, også i Straumgjerde. Ungdommane møttest famlande, usikre og idealistiske. Dei måtte
nok tole kritikk frå konservative gamlingar som syntest alt var betre før og
frå pietistane, som meinte alt var synd. Men det gjekk ikkje lenge før dei
hadde heile krinsen bak seg.
Dei
sette seg store mål. Dei ville kle fjellet og byggje landet. Og dei gjorde det.
Ungdomshuset dei bygde, var eit monument over deira tankar og draumar. I
ungdomshuset drøfta dei viktige samfunnsspørsmål - blant anna kvinnas stilling.
Dei drøfta politikk, religion og næringsutvikling. Dei fekk trening i å stå på
ei scene og snakke i forsamlingar. Og ikkje minst demonstrerte dei kor
effektivt det var å dra i same retning.
Straumgjerdingane
var ganske framskrittsvennlige den
gongen. Sunnmøringar var nesten alle venstrefolk, målfolk og stort sett også fråhaldsfolk.
Dei som heile tida prøvde å utsette framskrittet, var i stor grad embetsmenn, høgrefolk og rikfolk som frykta at dei skulle misse sine
fordelar.
Ein av dei mest rabiate var biskop Johan Christian
Heuch. Han var av den ærlege meining at det var imot Guds skaparordning at
kvinner skulle ha stemmerett. Fekk
kvinnene lov til å stemme, då ville familien bli oppløyst, moralen bli øydelagt, samfunnet ville kome ut
av likevekt og kvinnene ville bli ”et vanskabt Misfoster…, et Neutrum”, altså
inkjekjønn.
Gav du først kvinnene stemmerett, kunne det
skje dei verste ting. Ein kunne risikere at det kom kvinner i heradstyret. Og
då var det ikkje lenge før dei sat på Stortinget. Vi kunne få kvinnelege
prestar, kvinnelege soldatar, kvinnelege professorar, kanskje til og med ein
kvinneleg statsminister!! Slik låg han sikkert vaken om natta og tenkte seg redd, biskopen. Og han syntest nok
at det var rart at alle ikkje forstod at no gjekk det rett på dunken.
Såg
ein det ikkje då, ser vi det i alle fall no: Biskop Heuch var totalt på bærtur!
Hadde han hatt rett, skulle minst halvparten av de som sit her i dag vere typiske
misfoster og inkjekjønn. Sjå dykk rundt på bunadjentene som sit her - og døm
sjølv.
Dette var altså to jubileum av mange. Det er all grunn til å
feire. Men akkurat på 17. mai? Har desse
to jubilea nokon samanheng med grunnlovsjubileet?
Ja,
dei har absolutt det. Grunnlova som Noreg fekk 1814 var ei av dei mest
demokratiske i verda på den tida. Sjølv
om dei altså gjorde det forbode for
jødar og jesuittar og munkar å kome til riket. Sjølv om altså ikkje
kvinner og berre ganske få menn fekk stemme.
Etter
hundre år var allmenn stemmerett på plass. Dei neste hundre åra har vi brukt
for å gi stadig nye grupper ein plass i samfunn og styringsverk. Likestillinga
har gått mykje lenger enn biskop Heuch hadde mareritt om. Og vi er ikkje i mål enno.
Det
er jo det 17. mai handlar om. At alle
skal vere med. Folk flest veit best. Ikkje kvar for seg, men når dei har fått
krangla og gjort seg gjeldande ei stund, så ramlar ein som regel ned på eit
standpunkt som er ganske gjennomtenkt. Den
veit best kvar skoen trykkjer, som har han på!
I
dag har vi det godt. Vi har sjeldan gnagsår. Det store demokratiske problemet i
dag er kanskje ikkje så mykje at vi manglar
demokratiske rettar. Trusselen mot folkestyret er heller at vi tek for lett
på dei. Mange stemmer på sofapartiet og vel Paradise Hotel i staden for møta i
lokalpolitikken og i foreiningslivet.
Då
er det på tide å titte litt i bakspeilet. Ser vi på historia, ser vi at dei
demokratiske rettane vi ser på som sjølvsagte, ikkje har vore gratis. Dei har kosta
både blod, sveitte og tårer.
Til
hausten er det val igjen. Tru meg, det er
ikkje ein liten ting!
Gratulerer med dagen!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar