Jula
nærmar seg med stormskritt. Det er gamle skikkar og folketonar og
matoppskrifter over alt. Folk kan vere så urbane og internasjonale som dei berre vil. I jula –
altså frå midt i november til langt inn
i romjula - er det dei gamle rosemåla tradisjonane som gjeld.
Vi fyller
kjellarane og frysarane med ribbe og lefse. Vi steikjer sju sortar julekake med
eit kalori-innhald vi elles aldri ville akseptert. Vi nynnar på merkelege gamle
songar der vi helsar høfleg på busk og kratt: Du grøne glitrande tre, goddag!
Skal vi sende
ei helsing til slekt og vener som bur litt langt unna, så sit vi og skriv
sirlige bakpå postkort med bilde av nissar og dompapar. Og så køyrer til ei mil
for å kjøpe frimerke og sjå om vi finn ei postkasse. Resten av året greier vi
oss godt med e-post og Facebook.
Jula er
gjerne tida for det gamle og gode og velprøvde – også dei gamle og velprøvde
tankane: Vi som nærmar oss
pensjonsalderenhar lett for å tenkje at verda for lengst har funne si form og
at all forandring er dristig eksperimentering. Vedfyring er betre enn
varmepumpe. Lusekufta er betre enn fleece. Alt var betre under krigen, syng Ole
Paus. I denne søte førjulstid er det ekstra lett å sjå bakover og vende ryggen framover.
Det er fortida som gjeld. Samtida er ille nok. Framtida er nifs og skremmande.
Det er ikkje rart vi kjenner det slik: For
verda krympar. Ho blir stadig mindre og minkar meir år for år. Vi får alle
slags folk nærare innpå oss. I fjernsynet fylgjer med med frå orkesterplass i slåstinga
på Tahrirplassen og i Kongo. Media brettar ut alle slags skandalar. Mykje av
det har vi ikkje godt av å vite noko om.
Krigshandlingar
og skandalar skjedde i gamle dagar også. Men den gongen visste vi ikkje om det.
Vi nordmenn har tusenvis av års tradisjon for å bu langt frå naboane. Sjølv når vi endeleg har gått oss over sjø og land for å møte dei, har vi alltid
blitt skikkeleg forbausa om vi ikkje trefte nokon som nesten var akkurat som oss sjølv.
Det er noko trygt og sutalaust å tenkje seg sykkylvssamfunnet
som noko som alltid har vore seg sjølv likt. Vennleg vilt og vakkert. Ei bondebygd
med industri. No kan ein ikkje lenger høyre på dialekten kva fjord folk
kjem frå. Vi flyttar rundt og plukkar
opp litt her og litt der. Verda forandrar seg. Det har ho alltid gjort. Og
Sykkylven forandrar seg i same takt.
Vi seier
”i gamle dagar” som om det var ein tilstand. Men det spørs kor gamle desse dagane er. Først var Sykkylven
ei bondebygd der det var langt mellom
husa. Etter krigen kom det store mengder ungdom frå meir fattigslige område lenger
nord strøymande til fabrikkane i møbelbygda med pappkoffertane
sine og ville ha jobb. Dei kom frå eksotiske plassar som Hitra og Frøya og Moskenes og Brønnøysund. Dei snakka rart. Dei
hadde rare kle. Dei hadde merkelege
skikkar. Og det var veldig mange av dei.
Den gongen
var det folk som klaga over innflyttarplaga.
Dei la heile skulda på innflyttarane når noko var gale. Det underlege var at
dei områda i landet som hadde færrast
innflyttarar, var dei som klaga mest. I die mest avstengde fjordarmane tykte
folk at her har vi i alle år kasta garnet på høgre sida av båten. Og så kjem
det nokre oppkjeftige nordlendingar å seie at vi skal gjere stikk motsett. Nei, dei får skikk
følgje eller land fly!
I Sykkylven var vi ikkje dummare enn at vi
forstod at innflytting og vekst og utvikling – det var ei og same sak. Arbeidskraft
måtte til for å få hjula til å gå rundt. Det var ikkje for ingen ting at møbeldirektør Jens
Ekornes sende alle ungkarar på fabrikken ned på kaia for å hjelpe dei nye tenestejentene
med kofferten når dei kom på kaia med fjordabåten på flyttedag. Han var så
opptatt av at dei skulle gifte seg, stifte familie og få ungar. For Sykkylven måtte ha fleire innbyggjarar, viss
han skulle få den fabrikken han ønskte seg.
Og
ungkarane og tenestejentene gjorde slik han ville. Dei slo seg i hop og laga ein masse ungar. Fabrikkane
vaks og la på seg. Fleire folk i bygda skapte liv og moro, det vart nye ekteskap
og ungar og husbygging. Når fabrikkhjula svirra, blei det kjøpekraft og
velstand.
På
seksti- og syttitalet var det overbefolkinga i Asia som vart sett på som det
store problemet i verda. Ein journalist
spurde ordføraren her i Sykkylven, Øystein Eliassen, om korleis han såg på den
store auken i innbyggjartalet i kommunen. Vi
har om lag den same folkeauken som India. Så pass synest eg det må vere, uttalte
han.
Og slik
har det i grunnen vore sidan. Folketalet har gått oppover år for år. Det har
blitt stadig nye skular og byggjefelt i alle delar av kommunen. Når Sykkylven kommune har hatt underskot i kommunerekneskapen,
har ein gjerne forklart det som ”veksesmerter”. For det har kosta å vere i vekst. Vi måtte
byggje nye skular og nye vegar. Det vart nye byggjefelt. Vi måtte til og med utvide kyrkjegarden.
Det
var denne jamne straumen med innflyttarar som fekk folketalet til å vekse år
for år. Det har gitt oss ei ung befolkning.
Det har sine gode sider no, når
eldrebølgja fløymer inn over
landet. Eldrebølgje i Sykkylven kjem seinare
enn i kommunar det er naturleg å
samanlikne oss med. Vi har framleis så
mange unge at vi har eit forsprang på
gjennomsnittskommunen. Det gir oss litt ekstra tid til å produsere ungar og lokke
til oss nye innbyggjarar. Då får vi kanskje nokon til å betale rekningane når
vi bølgja av gamlingane no snart kjem feiande inn over land.
For tida er innbyggjartalet i Sykkylven
er i ferd med å flate ut. Vi vart faktisk to - tre personar færre dei første ni
månadene i år samanlikna med same periode i fjor. Blir dette trenden, kan Sykkylven ende opp som
fråflyttingskommune. Då har vi tapt noko vesentleg. For framleis er det innbyggjarane
som er den viktigaste rikdommen vi har her i kommunen.
Talet på etniske sykkylvingar har
faktisk minka med 91 personar sidan førre årsskifte. Når folketalet i kommunen knapt hadde gått
tilbake, var det fordi dei har blitt
erstatta av menneske som har kome
flyttande hit frå andre land.
I det siste internbladet til Ekornes
las eg ei liste over dei som hadde fått arbeid i fabrikken på dei siste månadene.
Dei er ganske jamt fordelte: Ein frå Litauen, ein frå Serbia, tre frå Polen,
ein frå Irak, ein frå Kongo - og ein frå
Ikornnes.
Denne utskiftinga av innfødde
sykkylvingar med utlendingar er ikkje spesiell for vår kommune. I Volda og
Ørsta, i Ulstein, Herøy og Hareid er bildet mykje godt det same. Ungdommen
utdannar seg vekk frå heimbygda og blir erstatta av utlendingar. Det er all grunn
til å tru at denne utviklinga vil halde fram.
Lat
oss gjere eit lite reknestykke. Vi byter ut hundre sykkylvingar med hundre nyinnflytta
utlendingar kvart år i tida framover. Om ti år er det kanskje tusen færre innfødde
sykkylvingar. I staden har tusen fleire utlendingar blitt sykkylvingar i
same periode. Dreg vi det endå
lengre: Om 80 år – om dagens utvikling held fram – vil alle
sykkylvingar kome frå utlandet. Er det no panikken skal ta oss?
Det er ikkje til å underslå, at
utviklinga går fort. Det er ikkje så
lenge sidan det var ein opplevelse å
ha sett ein levande neger. Eg hugsar
ikkje akkurat når eg opplevde min første. Det var vel songarinna Ruth Reese på
Riksteater-turné i kyrkja. Eller kanskje Botch som kom flyttande frå New York
og som spela i rockebandet Electric Blood
ein gong på syttitalet.
Men
no er det ei kvardagsleg sak at ho som vaskar kjem frå Somalia. Det ikkje noko rarare at ein polakk køyrer
bussen enn at ein velledaling gjer det. Vi tilpassar oss
raskt. Det er som med Sykkylvsbrua, nattferja og vinmonopolutsalget. Det var
mange som spådde at det ville ende i elendigheit. Men vi har lært å leve med dette
også.
Men nokre fryktar framtida. I haust møtte
tidlegare stortingsmann Hallgrim Berg. Han er ein likande halling som går i
bunadsskjorte og spelar munnharpe. No sit han sit og skriv bok om innvandringsfaren.
Han meiner at utlendingane er i ferd med
å overta landet og at dei er ein fare for tradisjonen, kulturen og demokratiet.
Det skal bli ei kraftig bok han skriv. Han har ikkje har tenkt å leggje fingrane imellom.
Eg veit ikkje korleis det er hos deg, sa
eg. Men i Sykkylven lever vi stort sett bra med
våre nye landsmenn. Dei aller fleste
skikkar seg vel, lærer norsk og er i jobb. Elles merkar vi lite til dei. Første
året syklar dei over brua når dei skal på jobb på Ekornes. Andre året har dei fått seg autopassbrikke
og køyrer bruktbil. På fritida sit dei i sofakroken og ser fjernsyn og zappar
og surfar på internett. Akkurat slik som sykkylvingar flest.
Eg seier ikkje at innflyttinga er problemfri.
Det er klart det blir motsetningar når folk med ulike kultur skal lære å leve i lag.
Det veit alle som har hatt ungdom i huset. Utlendingar snakkar rart. Dei har
rare kle. Dei har merkelege
skikkar. Og det er veldig mange av dei.
Men når vi tenkjer på at snart ein av
ti her i bygda kjem frå eit eller anna utland, så har det gått ganske bra. Vi
har arbeid å tilby. Og det er jo det dei aller fleste kjem hit for. Sykkylvingane
er stort sett slik laga at dei toler at folk er litt annleis, så lenge dei skikkar
seg bra og ikkje lagar for mykje oppstyr
og problem. Vi veit kva vi står for. Vi er så pass trygge på os sjølve at vi reknar med at våre verdiar og tradisjonar
er konkurransedyktige.
Som nordmenn har vi kjempa lenge for vårt demokratiske styresett,
våre religiøse og humanistiske verdiar. Vi flaggar på 17. mai fordi vi har noko
å vere stolte av. Det er verdiar vi har
tenkt å kjempe for. Det finst spørsmål vi ikkje har tenkt å fire på: Vi
aksepterer ikkje kjønnslemlesting eller kvinnemishandling. Vi ringer til
lensmannen viss det er nokon som slæst eller stel. Er det nokon som truar vårt
opne demokrati, så sender vi PST på dei og bankar nokon ungane sine, varslar vi
politiet og barnevernet. Det gjer vi, same kva hudfarge og religion gjerningsmennene
måtte ha. Visse reglar må det vere i eit samfunn og dei skal innbyggjarane
rette seg etter.
Men vi kan ikkje seie noko på at det
luktar karri i trappegangen, sjølv om det er torsdag og balldag. Kvar si lyst!
Det kan ikkje vere påbode med juletre. Om musikken til naboen er litt spesiell,
så toler vi det og. Vi kan ikkje lage oppstyr folk vil bere skaut eller turban eller
om dei vil liggje med baken i veret når
dei dyrkar sin gud. Dei om det. Slikt er småting i den store samanhengen og opp
til den enkelte å bestemme sjølv.
Det
viser seg alltid at folk er folk, anten
dei kjem herifrå eller derifrå. Språkproblem og kulturforskjellar gjer det
vanskeleg i starten. Du er temmeleg på tuppa når du har reist langt og har kome
til eit land langt mot nord med framande skikkar og uforståeleg språk. Vi som
bur her frå før, må vere litt romslege.
Er det vanskeleg, kan det vere ein ide
å tenkje på alternativet. Det er nemleg ein ting vi sannsynlegvis aldri greier gjere noko med: at mange
av ungdommane våre flyttar frå bygda etter at dei er ferdige med vidaregåande
Dei sel damemote eller serverer på Aker
Brygge. Dei har utdanna seg til professorar ved universitetet eller byråkratar
i regjeringskvartalet. Dei har godt betalte jobbar i børs og finans. Dei har
utdanna seg til jobbar som dei ikkje finn i heimbygda. Dei har kanskje sambuarar som ikkje vil bu mellom
høge fjell. Det kan til og med hende at våre eigne ungar synest heime er bra, men borte best.
Men det viktigaste er at dei har
utdanna seg til jobbar dei ikkje finn her. Så blir dei buande utanbygds, av og
til også utanlands. Dei kjem att nokre gongar i året med ektefelle og ungar og med
sunnmørsbunad og fjellanorakk klar i kofferten. Og dei trivst der dei bur og
har ingen planar om å kome tilbake.
Dei nye innflyttarane som erstattar dei,
kjem frå Aust- og Sør-Europa, Asia og
Afrika. Dei flyttar inn i rekkjehus i Skogvegen og inn i gamlehusa på gardane i Velledalen. Har
dei ikkje med seg ektefelle, så finn dei nokon herifrå. Dei skaffar seg arbeid
og fritidssyslar. Dei aller fleste prøver å gjere som dei har fått råd om: Å ta
skikken der dei kjem: For ei stund sidan snakka eg med ei ung mor frå Somalia
som gjekk rundt med gipsa arm. Ho hadde ramla og brote handa på ski på
Fjellsætra!
Det store spørsmålet er ikkje om
vi skal ta imot dei som kjem flyttande.
Vi bør heller spørje kva vi skulle gjort utan dei?
Utan dei, hadde folketalet minka med hundre personar i året. Utan dei
hadde vi vore tusen færre i kommunen om ti år. Vi som er igjen, hadde blitt stadig eldre og meir
avfeldige. Det hadde vorte stadig færre
unge som kunne ta seg av oss. Fabrikkar hadde flagga ut – på grunn av mangel på
arbeidskraft. Fotballag
og musikkorps hadde fått endå større
rekrutteringsproblem. Og endå fleire hadde flytta herifrå. Mann er som kjent
manns gaman.
Det
er nok først og fremst til vårt eige beste at vi er gjestmilde mot dei som kjem
flyttande. Vi får vere ta like godt i mot framandfolk, anten dei kjem som turistar
eller som flyktningar og arbeidssøkjarar.
Det
er ikkje alle stader dei er det: Det var ein gong ein kokk ein gong som fekk
lov til å reise på ei studiereise til Helvete. Han vart skikkeleg imponert over
tilstandane. Det var late dagar,
med flott oppdekking kvar dag og
trivelege folk over alt. Dit skulle han jammen ønskje at han kom, når tida var
inne, sa han.
Han
var heldig og fekk ønsket sitt oppfylt.
Men då han kom tilbake til Helvete
igjen, var det heilt andre vilkår. Han måtte opp grytidleg om morgonen og
skrubbe gryter og lage mat så sveitten rann. Han måtte streve heile dagen. Den
fine maten fekk han ikkje røre, han måtte ta til takke med restar.
Kokken klaga til ein av overdjevlane og
minte han på kor godt han hadde hatt det første gongen han var i Helvete.
- Ja, men då var du her som turist, sa
overdjevelen. No er du her som innvandrar!
Takk for meg!
Sykkylven pensjonistlag, 8. desember 2012.
Takk for innlegget
SvarSlett